Reparasjon av råbrent katastrofe

Hva er Paper Clay?
Paperclay’ er i hovedsak en blanding av leire og cellulosefibre. Cellulosefibrene i papirleire kan komme fra enten ny eller resirkulert papirmasse, avledet fra planter som bomull, hamp, lin, lin eller trær. Cellulosefibrene brenner ut av leirlegemet under brenning.

Egenskaper
Jeg har brukt PAPIR LEIRE, PORSELEN . Dette er en ferdig blandet leire som til forvekslig ligner på andre leirer uten fiber. Men den har andre egenskaper enn vanlig leire. Fordelaktige egenskaper, men det tar tid å bli fortrolig med den. Paper clay skal bl.a gi sterkere og lettere gods.

REPARASJON:
Da en skulptur sprakk i råbrann etter ukesvis med arbeide begynte hjernen min å fable om en måte å reparere denne på. Jeg var klar over at paper clay har egenskaper som gjør at man kan bygge videre selv om leiren har tørket, og til og med på råbrent gods. Men hva med vanlig leire? Kan man reparere vanlig råbrent leire med paper clay? Dette ville jeg finne ut av, og jeg skjønte fort at jeg måtte blande min egen papirleire, at jeg ikke kunne kjøpe den ferdig. Og jeg innså at jeg måtte bygge på nye deler på det ødelagte hodet.

Sprukket, reparert og ferdig glasert hode

De fleste videoene jeg fant om temaet viste enkle reparasjoner der man bare behøvde å smøre paper clay på bruddflater og presse sammen, som om det var lim. Min «sprekk» var av en annen karakter. Det var mange biter, store og små, og mye var helt pulverisert. Det ble mye grubling for å finne beste måten å gjøre dette på, ingredienser og blandingsforhold.

Oppskriften:

  • 1 del papirfiber (jeg brukte akvarellpapir)
  • 3 deler leire (Jeg brukte White St.Thomas)
  • 1 spiseskje eddik (Vanlig hvit husholdningseddik)
  • Man kan også ha i noen dråper klor. (jeg brukte det ikke)

INGREDIENSER:
Papir:
Jeg valgte å brukte akvarellpapir (bomull) fordi det leder og holder vann veldig godt. Forskjellige papirtyper kan brukes, men ikke glanset papir. Noen fraråder også å bruke dopapir fordi det inneholder stivelse og dette får leira til å råtne veldig fort. Det er et problem om man skal oppbevare leira. Jeg brukte opp hele porsjonen min på en gang, så i ettertid tenker jeg at dopapir hadde vært lettere å løse opp.
Jeg rev opp papiret i små biter, satte til varmt vann, og brukte stavmikseren lenge og vel. Varmt vann er en fordel på to måter, papiret løser seg lettere opp, og det hjelper for å forhindre råte.
Eddik:
Det anbefales også å bruke noen dråper klor. Jeg brukte i stedet eddik, da det skal hjelpe partiklene til å binde seg til hverandre, og det forhindrer også mugg og råte om kanskje ikke så effektivt som klor..

Leire:
Jeg brukte samme leire som i skulpturen som skulle repareres, White st.Thomas.

NB! Viktig å bruke nok vann når man mikser så man ikke sliter ut motoren i stavmikser/stavmikser.

KONKLUSJON:
Reperasjonene holdt, skulpturen ble råbrent en gang til, så vanlig glasurbrann på 1220°C. Det er noen overfladiske sprekker, men det betyr ikke noe, verken for styrke eller uttrykk mener jeg. Jeg fikk veldig lyst til å arbeide mer med å lage egne blandinger av paper clay og utforske mulighetene det gir.

Jeg vil også tilføye at det er litt forvirring med begreper når man leter etter informasjon om paper clay. Jeg har lest en forklaring om at betegnelsen paper clay skrevet i to ord brukes om keramisk paper clay, og paperclay i et ord brukes om formbar papirmasse som er luftherdende. Det brukes heller ikke konsekvent har jeg sett.

NYTTIGE LENKER: