Raku i vårsola

raku relieff keramikk torpedes
Resultat av rakubrenning

Kortfattet om rakubrenning

11 mars 2016. Fint vær, ennå endel snø, men sola varmer og det sildrer og renner fra taket. Med andre ord, perfekt dag for å brenne raku.
Raku er en gammel japansk teknikk for glasur-brenning som begynte på 1500/1600-tallet som en del av te-seremonier.
Ordet raku betyr lykke/glede/behag. Rakuteknikken ble brakt til Europa av Bernard Leach og Shoji Hamada ca. 1920.

Så med glede, lykke og behag satte vi igang. Brenningene  gjør vi i friluft ved brenningskuret vårt. Og la meg bare nevne at det er mye jobb å gjøre istand til denne type brenning, og mye jobb å rydde opp igjen. I forkant har Peer-Bjarne også måket i to dager. Skuret ligger ganske langt fra huset, og det er ikke noe særlig å gå å stampe i tung, våt snø. Gassflaskene måtte fylles, og de er tunge å håndtere.  Men som sagt, ved denne brenningen var alt perfekt. Været, måkingen og humøret.

Kort fortalt så varmes keramikken opp til ca 980 – 1035grader. Vi bruker øynene og nesen til å avgjøre når det er tid for å ta ut tingene av ovnen. Det er en sammenheng mellom brenningshastighet og temperatur. Temperaturen må holdes på topp ei stund slik at glasuren rekker å smelte ut. Vi kikker inn i den varme ovnen og ser etter blankhet på kurvede flater. Det gjelder å ikke svi av øyevippene i forsøket. Keramikken tas ut av ovnen med tenger og plasseres i kar og dekkes med flis. I prinsippet kan allslags organisk materiale brukes, så som tørre blader, halm, o.l.
Det som skjer når man gjør dette er at de glødende gjenstandene antenner flisa. Ilden trenger oksygen som den da tar fra keramikken fordi flisa pakkes tett slik at luft ikke slipper til.
Når oksygenmolekyler trekkes ut av glasur og gods får vi fargeendringer. Uglasert gods blir sort, og f.eks kopperglasur endrer farge fra grønnt til rødt. En annen effekt er krakelering/oppsprekking i glasuren pga kraftige temperatursvingninger. Det er store variasjoner i resultatene, avhengig av plassering i ovnen, hvor lang reduksjonstid, tykkelse på glasur osv. Gjenstandene endrer karakter, og får et uttrykk betinget av den brutale behandlingen.

Glimt fra prosessen:


 

 

%d bloggere liker dette: